- Øvinger side 264–265
- Øvinger side 270–272
- Øvinger side 274–275
- Øvinger side 283–285
- Øvinger side 292–292
- Øvinger side 297–300
- Øvinger side 306–308
- Øvinger side 310
- Øvinger side 314–317
- Øvinger side 324–325
- TEST DEG SELV side 264
- TEST DEG SELV side 270
- TEST DEG SELV side 274
- TEST DEG SELV side 283
- TEST DEG SELV side 291
- TEST DEG SELV side 297
- TEST DEG SELV side 305
- TEST DEG SELV side 309
- TEST DEG SELV side 314
Øvinger side 264–265
5.1.1
Som forvaltningsorgan regnes ethvert organ for stat eller kommune. Et privat rettssubjekt kan også regnes som forvaltningsorgan hvis det er gitt fullmakt til å behandle saker der det blir truffet enkeltvedtak eller utferdiget forskrift, se forvaltningsloven § 1.
- Forvaltningsorgan.
- Normalt ikke forvaltningsorgan, men kan være forvaltningsorgan hvis det etter lov eller annet rettsgrunnlag opptrer på vegne av staten. Et eksempel er Kristelig Gymnas som driver sin private virksomhet på vilkår som er fastsatt i privatskoleloven. Når en slik skole fastsetter standpunkt- karakterer, er den å regne for forvaltningsorgan.
- Forvaltningsorgan. Elevrådet ved en offentlig videregående skole er et eget, selvstendig og avgrenset organ som er opprettet i henhold til opplæringsloven. Selv om det antakelig kan regnes som et offentlig organ for staten (fylkeskommunen) er det ikke sikkert at det får stor praktisk betydning. Elevrådsmedlemmene er ikke tjenestemenn og treffer ikke avgjørelser i forvaltningssaker. Det kan likevel tenkes situasjoner der for eksempel reglene om inhabilitet kan komme til anvendelse når et medlem fra elevrådet deltar i møter med rektor eller andre tjenestemenn.
- Ikke forvaltningsorgan. Russestyret er et styre i en privat organisasjon.
- Forvaltningsorgan når det treffer beslutninger om EU-godkjenning av biler. I andre saker er det ikke forvaltningsorgan.
- Ikke forvaltningsorgan.
- Forvaltningsorgan.
- Ikke forvaltningsorgan.
- Forvaltningsorgan.
5.1.2
De viktigste vilkårene for at en avgjørelse skal være et enkeltvedtak er:
- Avgjørelsen er truffet under utøving av offentlig myndighet.
- Avgjørelsen er bestemmende for rett og plikt.
- Avgjørelsen gjelder en eller flere bestemte personer.
- Enkeltvedtak, eksamenskarakteren bestemmer rett for en bestemt person.
- Enkeltvedtak, utvisningsvedtaket bestemmer rett og plikt for en bestemt person.
- Forskrift, gjelder en ubestemt krets av elever. Det er en annen sak at rektor ikke har hjemmel for å treffe en slik avgjørelse.
- Ikke vedtak. Administrativ avgjørelse som ikke bestemmer personers rett og plikt.
- Enkeltvedtak, bestemmer rett og plikt for 10 bestemte personer.
- Enkeltvedtak, bestemmer rett og plikt for en bestemt (juridisk) person, Bykroa.
- Forskrift, forbudet gjelder en ubestemt krets av personer.
- Enkeltvedtak, bestemmer rett og plikt for en bestemt person.
- Ikke vedtak. Slike avgjørelser regnes ikke for å være bestemmende for elevenes rettigheter og plikter. Dette er en administrativ avgjørelse.
- Ikke vedtak. Forvaltningsloven gjelder ikke fordi russestyret ikke er et forvaltningsorgan.
- Enkeltvedtak Tilsettingsvedtak bestemmer rett og plikt for den som tilsettes, og for de bestemte personene som ikke fikk stillingen.
- Ikke vedtak i henhold til forvaltningsloven. Domstolenes avgjørelser følger andre regler.
- Ikke vedtak. Fastsettelse av enkeltkarakterer, som ikke er standpunktkarakterer eller eksamenskarakterer, blir regnet for andre, administrative avgjørelser. Slike karakterer er ikke direkte bestemmende for elevens rett til standpunktkarakter. De utgjør en del av grunnlaget for det enkeltvedtak som skal komme i form av en standpunktkarakter.
5.1.3
Avgjørelsen er ikke et enkeltvedtak. Avgjørelsen skjer ikke under utøvelse av offentlig myndighet. Den er ikke spesiell for offentlig sektor. Avgjørelsen kunne like gjerne vært tatt av lederen av en privat skole eller en annen privat organisasjon.
Forvaltningsloven gjelder fordi det dreier som om virksomheten i et forvaltningsorgan. Derfor vil for eksempel forvaltningslovens regler om inhabilitet gjelde.